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a Ciclo Unico
Scuola di Medicina e Chirurgia
MEDICINA E CHIRURGIA
Insegnamento
ATTIVITA' DIDATTICA ELETTIVA DI ANATOMIA CLINICA
MEP4069738, A.A. 2015/16

Informazioni valide per gli studenti immatricolati nell'A.A. 2015/16

Principali informazioni sull'insegnamento
Corso di studio Laurea magistrale ciclo unico 6 anni in
MEDICINA E CHIRURGIA (Ord. 2015)
ME1726, ordinamento 2015/16, A.A. 2015/16
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Crediti formativi 4.0
Tipo di valutazione Voto
Denominazione inglese ELECTIVE DIDACTIC ACTIVITY IN CLINICAL ANATOMY
Dipartimento di riferimento Dipartimento di Medicina (DIMED)
Obbligo di frequenza
Lingua di erogazione ITALIANO
Sede PADOVA
Corso singolo NON è possibile iscriversi all'insegnamento come corso singolo
Corso a libera scelta Insegnamento riservato SOLO agli iscritti al corso di MEDICINA E CHIRURGIA (Ord. 2015)

Docenti
Responsabile ANDREA PORZIONATO BIO/16

Dettaglio crediti formativi
Tipologia Ambito Disciplinare Settore Scientifico-Disciplinare Crediti
AFFINE/INTEGRATIVA Attività formative affini o integrative BIO/16 4.0

Organizzazione dell'insegnamento
Periodo di erogazione Primo semestre
Anno di corso I Anno
Modalità di erogazione frontale

Tipo ore Crediti Ore di
didattica
assistita
Ore Studio
Individuale
LEZIONE 4.0 32 68.0

Calendario
Inizio attività didattiche 19/10/2015
Fine attività didattiche 29/01/2016
Visualizza il calendario delle lezioni Lezioni 2019/20 Ord.2015

Commissioni d'esame
Commissione Dal Al Membri
1 COMMISSIONE D'ESAME DI ATTVITIA' DIDATTICA ELETTIVA DI ANATOMIA CLINICA 01/10/2015 31/12/2020 PORZIONATO ANDREA (Presidente)
DE CARO RAFFAELE (Membro Effettivo)
MACCHI VERONICA (Membro Effettivo)

Syllabus
Prerequisiti: Conoscenze di biologia, biologia molecolare, anatomia, fisiologia e patologia.
Conoscenze e abilita' da acquisire: - Metodi di sviluppo di modelli sperimentali in vitro (colture cellulari primarie, linee cellulari immortalizzate, coltura di cellule staminali)
- Conoscenze sulla biologia, anatomia e fisiologia delle principali specie animali usate quali modelli in vivo (C. elegans, D. melanogaster, D. rerio, M. musculus, R. norvegicus, ...)
- Modelli sperimentali in vivo delle principali patologie cardiovascolari, respiratorie, nervose, muscolari e metaboliche.
Modalita' di esame: Esame scritto
Criteri di valutazione:
Contenuti: - History of cell cultures. Types of cell cultures: primary cell cultures; established cell lines; stem cells. Methods to isolate primary cells: explant culture; dissociated cell cultures. Mechanical and enzymatic methods of disaggregation. Some examples of primary cell cultures: human umbilical vein endothelial cells (HUVEC), human umbilical artery smooth muscle cells (HUASMC), neuronal cell cultures, etc.. Hayflick limit. Some examples of established cell lines (HEK293, HeLa, CHO, COS7, HL60, Jurkat, …). Types of embryonic and adult stem cells. Somatic cell nuclear transfer. Single cell embryo biopsy. Arrested embryos. Altered nuclear transfer. Reprogramming. Amniotic fluid-derived stem cells.
- Features of a cell culture lab; optimal condition for cell culture: laminar flow cabinet, cell scaffold, growth media, balanced saline solutions, serum, growth media selection, other supplements, sterilization methods, cell adhesion. Preparation, propagation and conservation of suspension and adherent cell cultures: initial phases, trypsinization of monolayers, cell line evolution, clonal isolation, cryopreservation, senescence;
- Aseptic technique. Sterility assurance reduction. Cell culture contaminations: toxic chemicals, other cell lines, fungi, yeasts, viruses, bacteria (including mycoplasms). Antibiotics and antifungal drugs. Most commonly used citotoxicity parameters. Synchronized cell cultures: chemical and physical cell synchronization methods. Testing synchrony by autoradiography.
- Exogenous DNA introduction in mammalian cells: transfection methods, transient transfections and isolation of stable transfected cell lines. GFP and its applications in cell cultures;
- Animal model organisms: invertebrates (Caenorhabditis elegans, Drosophila melanogaster), fishes (Danio rerio), amphibians (Xenopus laevis), rodents (Rattus norvegicus, Mus musculus, Mesocricetus auratus, Meriones unguiculatus, Cavia porcellus), lagomorphs (Oryctolagus cuniculus), dogs, cats, and primates.
- The mouse as a model organism. Benefits of mouse for functional genomic studies in mammalians. General features of mouse (genome, life cycle, embryonic development, strains, etc.). Anatomy of the mouse and rat. Transgenesis in mouse: gene transfer technologies and main fields of application of transgenesis in medicine. Use and applications of transgenesis through DNA microinjection in the ovocyte.
- Zebrafish. Embryonic development. Comparative biology for modeling human diseases. Forward- and reverse-genetics approaches. Examples of the main zebrafish disease models.
- Drosophila melanogaster. General features and morphology. Life cycles. Disease models of neurodegenerative pathologies.
- C. elegans. General biology. Organization of the nervous system. Models of addiction and neurodegenerative diseases.
- Morphogenesis of the central nervous system. Adult neurogenesis in the subventricular zone and subgranular zone of the dentate gyrus. Neural stem cells and their use in in vivo experimental models of neurological diseases.
- Presentations about experimental models of nervous system diseases (Alzheimer, Parkinson, depression, ALS, Huntington’s disease, fragile X syndrome, spina bifida), cardiovascular diseases (myocardial infarction, atherosclerosis, hypertension), respiratory diseases (asthma), muscular diseases (Duchenne muscular dystrophy, Friedreich’s ataxia), hematopoietic disorders (leukemia), metabolic diseases (diabetes, metabolic syndrome), infective diseases (HIV, HHV6). Molecular mechanisms regulating drug addiction.
Attivita' di apprendimento previste e metodologie di insegnamento: Lezioni frontali e attività esercitative
Eventuali indicazioni sui materiali di studio:
Testi di riferimento: