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a Ciclo Unico
Scuola di Agraria e Medicina Veterinaria
FOREST SCIENCE - SCIENZE FORESTALI
Insegnamento
INTEGRATED WATERSHED MANAGEMENT
AGN1030695, A.A. 2019/20

Informazioni valide per gli studenti immatricolati nell'A.A. 2019/20

Principali informazioni sull'insegnamento
Corso di studio Corso di laurea magistrale in
FOREST SCIENCE - SCIENZE FORESTALI
AV2091, ordinamento 2017/18, A.A. 2019/20
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Curriculum FOREST AND NATURE FOR THE FUTURE [002LE]
Crediti formativi 6.0
Tipo di valutazione Voto
Denominazione inglese INTEGRATED WATERSHED MANAGEMENT
Sito della struttura didattica https://www.agrariamedicinaveterinaria.unipd.it/
Dipartimento di riferimento Dipartimento di Territorio e Sistemi Agro-Forestali (TeSAF)
Sito E-Learning https://elearning.unipd.it/scuolaamv/
Obbligo di frequenza No
Lingua di erogazione INGLESE
Sede LEGNARO (PD)
Corso singolo È possibile iscriversi all'insegnamento come corso singolo
Corso a libera scelta È possibile utilizzare l'insegnamento come corso a libera scelta

Docenti
Responsabile PAOLO TAROLLI AGR/08

Dettaglio crediti formativi
Tipologia Ambito Disciplinare Settore Scientifico-Disciplinare Crediti
CARATTERIZZANTE Discipline della difesa e del riassetto del territorio AGR/08 6.0

Organizzazione dell'insegnamento
Periodo di erogazione Secondo semestre
Anno di corso I Anno
Modalità di erogazione frontale

Tipo ore Crediti Ore di
didattica
assistita
Ore Studio
Individuale
LABORATORIO 4.0 32 68.0
LEZIONE 2.0 16 34.0

Calendario
Inizio attività didattiche 02/03/2020
Fine attività didattiche 12/06/2020
Visualizza il calendario delle lezioni Lezioni 2019/20 Ord.2017

Commissioni d'esame
Commissione Dal Al Membri
6 Commissione a.a. 2019/20 01/12/2019 30/11/2020 TAROLLI PAOLO (Presidente)
BORGA MARCO (Membro Effettivo)
DALLA FONTANA GIANCARLO (Supplente)
5 Commissione a.a. 2018/19 01/12/2018 30/11/2019 TAROLLI PAOLO (Presidente)
BORGA MARCO (Membro Effettivo)
DALLA FONTANA GIANCARLO (Supplente)

Syllabus
Prerequisiti: None
Conoscenze e abilita' da acquisire: The course aims at giving students an understanding of the main topics related to integrated watershed management in mountainous and floodplains environment, focusing on anthropogenic landscapes. Students will learn about the effects related to climate and land use change in highly populated regions (some case studies in the world will be considered). Students will learn how to manage the main environmental data in a GIS environment, focusing on those data related to hydro-geomorphological processes (e.g. erosion, landslides, floods). Risk perception and social vulnerability will be also considered in the analysis, in addition to communication strategies (e.g. social media). This is in support of strategies and decisions for land use planning and hydrogeological risk assessment and management.
Modalita' di esame: Drafting of a technical report that must include the main topics illustrated during the labs.
Oral examination about the main concepts and the report as well.
Criteri di valutazione: The capability of the candidate to discuss and present a case study, raising problems and highlighting likely solutions.
Contenuti: 1. <Introduction>
- Anthropocene: the Human Age. Opening lecture & round table discussion

2. <Climate & Humans>
- GIS lab: climate change & disasters
- GIS lab: landuse change & disasters
- GIS lab: Socio-economic development & land degradation (soil erosion, mitigation strategies)

3. <High-resolution topography>
- GIS lab: Open-access high-resolution topographic data databases
- GIS lab: Digital Terrain Models & topographic attributes in mountain areas
- GIS lab: Digital Terrain Models & topographic attributes in urbanized floodplains

4. <Earth surface dynamics analysis>
- GIS lab: Land use change & environmental criticalities in mountain areas (erosion, landslides, rainfall pattern of a catastrophic flood)
- GIS lab: Land use change & environmental criticalities in urbanized floodplains (drainage network dynamics, urbanization & floods)

5. <Hazards, Vulnerability, Risk>
- Hazards, Exposure, Vulnerability, Risk (landslide & floods)
- GIS lab: Hazards & Risk mapping
- GIS lab: Social vulnerability & Social Risk mapping
- Risk perception & communication (the role of social media - e.g. Facebook, Twitter)

6. <Think-tank lab experiment>
- Selected scientific articles group discussion
- Integrated Watershed Management "manifesto" (in a poster the class summarizes its final view on the main environmental and societal criticalities, including mitigation strategies, at watershed scale)
Attivita' di apprendimento previste e metodologie di insegnamento: Lectures and seminars: 16 hr
GIS laboratory: 32 hr
Eventuali indicazioni sui materiali di studio: - Power Point lectures
- scientific papers
- technical reports, web information
- seminars
- short movie / documentary
Testi di riferimento:

Didattica innovativa: Strategie di insegnamento e apprendimento previste
  • Lecturing
  • Laboratory
  • Problem based learning
  • Case study
  • Interactive lecturing
  • Working in group
  • Questioning
  • Action learning
  • Story telling
  • Problem solving
  • Mappe concettuali
  • Art Based methods
  • Work-integrated learning
  • Utilizzo di video disponibili online o realizzati
  • Files e pagine caricati online (pagine web, Moodle, ...)
  • Peer review tra studenti
  • Learning journal

Didattica innovativa: Software o applicazioni utilizzati
  • Moodle (files, quiz, workshop, ...)

Obiettivi Agenda 2030 per lo sviluppo sostenibile
Salute e Benessere Istruzione di qualita' Uguaglianza di genere Industria, innovazione e infrastrutture Ridurre le disuguaglianze Citta' e comunita' sostenibili Consumo e produzione responsabili Agire per il clima La vita sulla Terra